Åldersmål: 2-8+ år

Författare: Kimberley Kleczka

Författarens sida: Amazon, Koolamundo

Bokköpsida: Amazon

Länkar på sociala medier: Facebook, Twitter, Pinterest

Gratis giveaway

Innan vi verkligen kommer in i det tjocka av saker, vill jag släppa in dig på en liten hemlighet. Jag talar inte om att avslöja någon ovanlig vana. Jag pratar faktiskt om en helt gratis bok! Chuck Named Chook har otrolig tur är helt gratis på Amazon Kindle från 7 juli till 11 juli! Gå över till Amazon och få det helt gratis på Kindle nu!

Berättelsen

Chuck Named Chook har otrolig tur är en berättelsebok för barn, småbarn och alla däremellan av Kimberley Kleczka. Om du har läst några av våra andra recensioner, känner du Kimberley och hennes böcker. Enkelt sagt, hon är fantastisk, och hon har byggt en fantastisk serie barnböcker.

I början av Chucks berättelse träffar vi Chuck The Rooster. På sina resor (på gården) möter Chuck en annan av Kimberleys karaktärer, Klara the Cow. Klara lär sig snabbt att Chuck är en efterliknande kyckling, eftersom hon är förvånad när Chuck Moos. Genom detta möte lär vi oss att Chuck efterliknar vilket ljud han hör. Det skrämmer vanligtvis människor (och djur för den delen), och så blir han orolig för att detta gör honom annorlunda. Tack och lov är det denna skillnad som han använder för att rädda gårdarna från en brand. Han belönas av borgmästaren och byborna, och han känner en fantastisk affär bättre om sig själv.

Relaterat är jag en dålig mamma om jag inte låter mitt barn spela fortnite?

Nu är det konventionellt för Kimberleys böcker att visa en rad känslor. Jag tyckte att detta särskilt populärt i Chucks bok, och jag tror att det hjälper barn att få kontakt med karaktärerna. Under historien ser vi flera tillfällen där Chuck är ledsen eftersom han är orolig för att de andra djuren är upprörda över att han efterliknar ljud. Vi ser också Chuck upphetsade, upprörda, förvånade och glada. När böcker lägger till denna (emotionella) dimension till sina karaktärer är det en underbar inlärningsmöjlighet för den unga läsaren. Chuck Called Chook gör det i spader.

Det bästa av vänner!

Som jag sa ovan är den här boken en del av en större serie. Varje bok i serien är en del av en värld som heter ‘Koolamundo’. Vad Kimberley antyder av Koolamundo är att det är en “Kool World”. Med det konceptet i åtanke är hennes mål att utsätta din lilla för olika platser, sätt att leva och upplevelser. Den här boken passar perfekt in i detta tema, eftersom den utsätter oss inte bara för ett stort antal känslor, utan också för jordbrukslivet och de många olika djur som man kan hitta på en arbetande gård. Jag älskar absolut den här författarens syn på livet, och jag älskar att varje bok bygger på föregående.

Illustrationerna

Nu är det svårt att beskriva illustrationerna som gjorts av vår illustratör, Apoorva Dings. Hon är en begåvad illustratör som arbetar med Kimberley på var och en av hennes böcker (se vad jag antyder om Koolamundo -världen?). När du tittar på illustrationen nedan kan du se de skarpa linjerna, de fantastiska färgerna och det omfattande skissarbetet. Hur hon skapar dessa illustrationer gör dem kraftfulla, färgglada och unika. Jag vet inte hur hon gör det, men det är fantastiskt.

Relaterade skillnaderna mellan formell utbildning och informell utbildning

Krossa och krascha, precis som oss!

Nu, eftersom den här bokens inställning finns på en gård, finns det ett stort antal gårds- och/eller naturbaserade illustrationer. There are literally hundreds of farm items that make their way onto the page. My little man stopped me mid-read several times, as he had to tell me all about hay bales, windmills, barns, and more. I love that he’s becoming engaged by what some might consider a small detail. It proves to me just how spectacular the illustrations are.

Extras

Now, here comes the shameless self-promotion.  I produced the video below!  working with Kimberley over the past month, we produced a read-through of her newest book, complete with animations and sounds.  I’d love it if you took a moment and viewed the video:

Domen

I have always delighted in the Koolamundo world, and this newest book could be the bEst ännu. Det är söt, dumt och roligt. Dessutom innehåller det några gripande lektioner som levereras genom karaktärernas känslor.

Som jag sa ovan ger Kimberley bort Chook med namnet Chuck har otrolig tur på Kindle från 7 juli till 11 juli, och sedan är boken bara $ 9,87 USD därefter. Det är ett mycket ekonomiskt tillägg till ditt barns bibliotek, särskilt när vi pratar om en så underbar bok.

Tack för att du läste … med dina barn!

Länk till det här inlägget: Bokrecension med Giveaway: Chuck med namnet Chook har har Otrolig tur

0/5